Syystäkin suomalaisten keräilijöihin kokoelmiin on päätynyt töitä Hirstiltä ja muilta YBA:n kuuluviksi lasketuksi taiteilijoilta. Kiinnostavuus valitettavasti löytyy varsin monissa teoksissa ulkotaiteellisista asioista, kuten Hirstillä hopeasta tehdystä luonnollisen kokoisesta anatomian mallinukesta, upeista oikeista perhosensiivistä tehdyistä goottilaistyyppisistä ruusuikkunoista tai taitavasti muovailluista keraamisista lääketableteista Parannus -teoksessa. Myös näyttelyssä esillä olut pehmeä jättiläisbanaani, videoteos ja moni muukin työ aiheutti minussa lähinnä toteavan mielialan. Tälläistä on siis suomalaisissa yksityiskokoelmissa, ajan sosiologista kuvaa - kyllä, mutta uskomattoman hienoa taidetta - enpä ole varma.
Hirstin epätavallisten materiaalien käyttö, esim. kuolleet eläimet, nostivat nykytaiteen puheenaiheeksi ja herättivät kysymyksiä taiteen sisällöstä ja moraalista. Taidehistorian lehdille taatusti hän jäi 1990-luvulla tilausteoksensa The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living myötä. Siinä tiikerihai uiskenteli 16 000 litran formaldehyditankissa. Kauppa kuitenkin kävi, ja skandaalit ja mediakohu seurasivat toisiaan. Yksi tuoreimmista tempauksista oli se, kun Hirst vuonna 2008 myi kokonaisen näyttelyn Sothebyn huutokauppakamarin kautta - siis gallerian sijaan - ja tienasi huikeat 135 miljoonaa euroa.
Esillä olevista töistä Helen Chadwickin, Ian Davenportin, Callum Innesin ja Jason Martinin työt pysäyttivät. Heidän työnsä edustivat varsin perinteistä maalausta paitsi Kiasman kokoelmiin hankitut Chadwickin kaksimieliset pienehköt kaktusveistokset turkisrenkuloineen (I thee wed, 1992-1993) ovat parisuhteesta huumorilla kertovia.
Jason Martin: Primavera, 2007, öljy alumiinille, 173x173cm (Cream-näyttelyssä suurempi työ) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti